Direct naar  hoofdmenu / submenu / zoekveld
Home / Actualiteitenoverzicht / 2011 / Migrants to Work: Innovative approaches towards successful integration of third country migrants into the labour market

Migrants to Work: Innovative approaches towards successful integration of third country migrants into the labour market

Internationaal onderzoek naar de integratie van migranten op de arbeidsmarkt in 15 Europese landen.

T RB Migrants to Work grootDe integratie van migranten op de arbeidsmarkt in Europa

 

De positie van migranten op de arbeidsmarkt blijft in veel Europese landen achter bij de arbeidsmarktpositie van autochtonen. Dit terwijl arbeidsmarktparticipatie van groot belang is voor de integratie van migranten in de samenleving. Tegelijk kampt Europa met een vergrijzende bevolking en een sterk toenemende vraag naar arbeid wanneer de economie zich weer herstelt en is ook om die reden integratie van migranten op de arbeidsmarkt in Europa van belang.

 

Research voor Beleid onderzocht in opdracht van de Europese Commissie tegen welke barrières migranten aanlopen bij het zoeken, vinden en behouden van een baan en met name wat innovatieve en praktische methoden zijn om de arbeidsmarktintegratie van migranten te verbeteren. Het onderzoek bestond uit uitgebreid literatuuronderzoek, interviews met experts, vijftien landenstudies, een expertmeeting en vijftien verdiepende case studies, waarbij werd samengewerkt met experts uit het IMISCOE netwerk.

 

Een belangrijke uitkomst van de studie bestaat uit de vaststelling van de effectieve mechanismen die zijn te gebruiken in het ontwikkelen en uitvoeren van een sluitende en effectieve aanpak voor arbeidsmarktintegratie van migranten:

  • Een geïntegreerde aanpak bestaande uit verschillende instrumenten en elementen
  • Een op maat gesneden aanpak, die rekening houdt met verschillen tussen groepen en de behoeften van werkgevers en migranten betrekt bij de aanpak
  • Samenwerking tussen, en betrokkenheid van, relevante actoren op verschillende niveaus (EU, nationale en lokale overheden, sociale partners, onderwijs, migrantenorganisaties, etc.)
  • Betrokkenheid van werkgevers
  • Een professionele en gemotiveerde ‘staff’ in de uitvoering van projecten
  • Een goede strategie voor het bereiken van de doelgroep (‘outreach’)

 

U vindt het rapport hier.

 



Uitgelicht


Zoeken