Voor het hogere aantal asielzoekers in 2014 was er onvoldoende menskracht om van elke asielzoeker de identiteit snel en goed vast te stellen. Om dit op te lossen hebben de betrokken organisaties extra mensen en middelen ingezet. Ook hebben sommige organisaties, zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), hun processen aangepast. Inmiddels gebeurt het vaststellen van de identiteit snel en efficiënt.
> Terug naar hoofdpagina onderzoek
Dit blijkt uit onderzoek van EMN Nederland, als onderdeel van het EMN-onderzoek Challenges and practices for establishing applicants’ identity in the migration process (januari 2018). Het Nederlandse identificatieproces is beschreven in het Protocol Identificatie en Labeling (PIL), een nationale richtlijn.
Belangrijkste resultaten
- In Nederland is het proces voor het vaststellen van de identiteit van migranten in de afgelopen jaren niet veranderd. Wel zijn er nu meer technologische mogelijkheden, zoals het uitlezen van mobiele telefoons en biometrie (het identificeren van mensen door unieke lichaamskenmerken, zoals een vingerafdruk of irisscan).
- Het identificatieproces geldt voor alle soorten migratieaanvragen, of het nu gaat om terugkeer, asiel, economische migratie of naturalisatie.
- Het registreren en identificeren van asielzoekers gebeurt door een aantal overheidsorganisaties, waaronder de Koninklijke Marechaussee, de IND en de politie.
- De belangrijkste uitdagingen voor het vaststellen van de identiteit zijn dat veel asielzoekers geen documenten bij zich hebben en dat ze soms hun identiteit, nog tijdens of vlak na de asielprocedure, wijzigen.
- Bij gedwongen terugkeer kan het vaststellen van de nationaliteit een probleem zijn, vooral als een migrant geen identiteitsdocumenten bij zich heeft. Gedwongen terugkeer is dan zeer moeilijk.
- Door samenwerking tussen organisaties, gestandaardiseerde werkwijzen en de snelle uitwisseling van (persoons)gegevens kan identiteit over het algemeen goed worden vastgesteld.
- De samenwerking tussen de IND, het Centraal Opvang Asielzoekers (COA) en de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) van het ministerie van Justitie en Veiligheid is goed, waardoor er een integrale aanpak is.